torsdag 27 mars 2014

Vika en bok med sonens namn i.. " Folded book art"

Detta pysslade jag med i kväll.. Det är första gången jag gör detta, (nja, igår gjorde jag ett försök, men hade räknat sidorna fel…)en annan dag blir det Bastians namn. När utbyggnaden är klar får pojkarna sina helt egna rum, tänkte det kunde vara fint och en rolig detalj i deras rum.
Det står alltså "MILO"
Här en länk till hur man kan printa ett underlag att arbeta med :) 
Jag har inte programmet men printade ut texten i den stilen jag ville ha det. sedan satte jag mig med en linjal och streckade över texten(uppifrån och ned), med ca 1-1,5 mm mellanrum(Titta gärna på klippet ovan så blir den här förklaringen tydligare). Kom ihåg att räkna antalet streck som du gör över texten!
Ta detta antal x2, så får du fram summan på hur många sidor boken minst behöver att ha.
Om den har fler sidor, ta antalet sidor i boken minus antalet streck över din text=?/2=startsida där du börjar att vika(detta om man vill ha lika många oanvända sidor i början av boken som i slutet.

När man har texten på sitt utskrivna A4:a, gjorde jag så att jag la bladet på den höjd i boken som jag ville ha texten. Jag ritade ett streck på bokbladen där ovankanten av pappret tog slut (detta kan nog se olika ut, men min text hamnade ganska långt upp på det utskrivna A4:at) Detta för att man ska lägga pappret på samma höjd(såklart) genom varje sida. I filmen ritade hon ovanpå bokens sidor, jag själv hängde inte med varför, men förmodligen av samma anledning som jag ritade på långsidan? (Man flyttar ju pappret in mot ryggen efter varje streck). Men som sagt, titta gärna på youtube-klippet så blir den här förklaringen lite enklare. Lycka till!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men vad kul. Snyggt!! Hur gör man? Hittade inget på nätet. Moster Susanne

Evelina sa...

Hej! Jag la till en länk nu och en liten förklaring..som blev lite luddig kanske, men kolla på länken så blir det nog lite klarare :) Kram moster!

Familjen Sundström sa...

Det är inte så att du också fastnat för sidan "återbruka mera" på FB? ;-) det kliar i mina fingrar o, har varit på jakt efter en kabeltrumma ett tag nu... Men detta har jag inte vågat mig på, men ska kika in på länken. Blev lite sugen på att testa...
trevlig helg :-)
// sargit

Evelina sa...

Visst är det så Sargit! :) En jätterolig sida! Vissa projekt/pyssel är lite för avancerade, men jag har provat och gjort nagellacksblommor också, Hahaha!