lördag 2 augusti 2008

"God konsument" Rond 2..

Svenne som man är, så reklamerar jag sällan varor, vi är ju i allmänhet dåliga på att klaga. Nu råkade jag göra det..
Den 29 Juli behandlade jag detta ämne i bloggen med vår babywatch av ett bra märke.
Idag Lördag, var Chefen plats, så Peter passade på att ringa direkt till butiken, eftersom vi inte fått något svar om de hade en till utlåning under tiden deras "tekniker"(ägarens svärfar) skulle kolla på den vi har.
Leverantören av barnvakten har sagt till svärfadern att de haft problemet förr.
x-tra personalen i butiken vi pratade med förra veckan sa att de stött på problemet.
När hon hörde vad de gällde var hon betydligt avig mot Peter och sa :
"men ni har ju haft den i frysen/kylen"(vilket vi berättade förra svängen)
- Ja, sa han, men endast för att tempen skulle gå ner, och då sluta larma och den hade ju strulat länge då, så det var ju av den anledningen.
Då kan man alltså inte använda den ute på vintern då?
Samtalet avslutades med att de inte hade någon apparat att låna ut, kort och snäsigt.
Jag kände att de var ett par saker jag ville förklara mer ingående.
För faktiskt har vi varit grymt nöjda med deras bemötande och deras service, men det var ju förstås när vi kom viftandes med plånboken och skulle handla.
Jag ringde upp henne direkt efter, hon svarade kort och var inte ett dugg idel öra, om man säger så!
Jag förklarade: att den lilla stunden som apparaten varit i frysen, var till mottagaren (som vi hela tiden hade igång) visat på +27 grader.
För det är ju då den slutar att larma,(gräns vid 28) alltså har själva apparaten bara enligt dess indikator endast blivit 27 grader JU!
Jag jämförde detta med att ha den ute, hon menade att det aldrig blir så kallt i vagnen, nej självfallet inte!
Men att ta den inifrån och ut till bilen/vagnen eller så på vintern om det är lika kallt?
Apparaten blir ju uppenbarligen för varm i sin laddare.
Den ska ha en stand by tid på 12 timmar = stämmer INTE med vår i alla fall.
Anledningen till vår retur om denna, är att den inte laddar som den ska samt föregående problem med värmeindikatorn.
Men hon bara försvarade sig med att hon inte ville ljuga för leverantören(ang. frysen), för att detta var något som garantin inte skulle täcka.
Jag har heller inte bett henne att göra det, det var ju liksom en anledning till vårt handlande från första början.
Jag sa att jag inte heller kommer att ljuga för leverantören när jag hör av mig till dem.
Jag berättade att personalen förra veckan sagt till mig att hon stött på problemet förr-
- Nej, det har vi inte säger hon då..
- men hallå!
Jag påpekade för henne att vi varit jätte nöjda med dem som butik och att detta fel inte var något jag klandrade henne eller hennes butik för utan helt enkelt att vi fått en produkt som inte fungerade från leverantören, och de råkar vara mellanhand.
Hon var supersnäsig och då kände jag att nu får det vara nog!
Jag menar även den bäste BMW:n kan ha fabrikationsfel.
Om hon ser oss som en skitkund som "bara" har 2 småbarn i bästa spenderar åldern..
(läs: 2 nya barnstolar till bilen, 2 nya sulkys som ett exempel)
Så ser jag henne som en skit-butiks-innehavare som inte ser vart hennes inkomster kommer ifrån.
Samtalet slutade med att jag sa -jaha, men då byter vi butik nu.
- Ja gör du det! Fräste hon. klick..
Jag är så jävla arg nu!
Kan någon rekommendera mig en bra barnbutik på Norra sidan Stockholm som har schyssta bilbarnstolar och tbh?
Om hon varit lite mer begåvad försäljare, hade hon utan knorr tagit tillbaka den, reklamerat den till sin leverantör, om inte det gått, hade man tagit tillbaka den ändå och tagit den för henne lilla kostnaden - den minuskostnaden hade ju betalat sig vid mitt nästa besök.
Jag menar hur många vet nu, och kommer att få veta om deras handlande i ett reklamationsärende?
Hade hon handlat som mitt förslag ovan, blir man ju ännu mer positiv till butiken, för faktum är ju att vid en reklamation känner sig liten som ett barn och står där och skäms för att man kommer tillbaka.
Om försäljaren då löser problemet till kundens fördel utan sura miner blir det ju sååå positivt!
Snälla säljare gå en säljutbildning! De behandlar ämnet reklamationer i steg 1.
Sådant här får mig att gå på krigsstigen!
Tjingeling!
Dagens citat: Ni fick nya batterier för att vi var snälla!

3 kommentarer:

Linda sa...

vilken psykobrud, ärligt. vissa människor inser inte själv vilken bransch de är i, SERVICEbranschen. byt butik nu! och gå till den gamla och förklara att ni kommer varna alla för deras butik... skulle ni få fler barn i framtiden så kommer ni inte heller handla där.

förkylningarna då? /tussens mamma

Lindas trädgårdsblogg sa...

Go Lina!

Evelina sa...

Tack för ert stöd tjejer!
Nu ska jag dra fram genom stan..