söndag 30 oktober 2011

Äppelkaka med knäckig yta, den godaste av alla äppelpajer!

En höstig dag som denna kan det passa bra med en lång löprunda i spåret..fast jag väljer inte det. Jag satsar på en kaloribomb istället, känns mer mysigt med familjen.
Förr bakade jag den traditionsenliga med havregryn, tills denna klev in i mitt liv, den är gudagod, snabbt går det också. Prova!

Detta behöver man:
100 gr smör
2,5 dl mjöl
2,5 dl socker
1 ägg
1 tsk bakpulver
4 äpplen
kanel
-------------------------
Sätt ugnen på 140 grader
Smöra fomen
Skala och klyfta äpplena, som du lägger i formen, pudra på kanelen.
Smält smöret, som sedan blandas samman med mjölet, sockret, bakpulvret och ägget till en massa.

Sedan klickar du bara ut massan jämnt över äpplena. Låt den stå i ugnen i ca 1 timme.
Det blir en "knäckig" yta på pajen smakar lite som kola, den är fantastisk!
Ha en fin söndag på er!

2 kommentarer:

TvillingTur sa...

Hej Evelina...

Igår bakade jag, Tora och Rut din knäckiga äpplekaka. Supergod och uppskattad bakning. Tack för tipset.

Kram på er
-tobias.

Evelina sa...

Vad roligt att ni gillade den! Kul, Tack!
Kram på dig med!