tisdag 1 november 2011

Säkerheten på förskolor?

I morgon Onsdag klockan 21.30 på Tv4 tar "Kalla fakta" upp säkerheten på förskolor. Högst intressant.
"Reporter Jonas Alsgren granskar säkerheten på landets förskolor. I programmet avslöjas siffror som visar att tusentals barn skadats så svårt varje år att de varit tvungna att uppsöka akut läkarvård. Till studion kommer förskoleminister Nyamko Sabuni."
Det är min största rädsla, att något allvarligt ska hända mina barn under deras vistelse när någon annan bär ansvaret för dem. Olyckor kan ske, i hemmet, på förskolan, var som helst. Man kan ju inte annat göra än att lita på att de har total översyn över allas våra ögonstenar under dagen. 
Våra ögonstenar är små busar, klätterapor kalla dem vad man vill, men aningens äventyrslystna. De klurade ut hur man skulle öppna grinden på dagis, jag buntade då fast den lilla pinnen som sitter i backen så att barnen inte kunde pilla upp den för att sedan öppna hela dubbelgrinden. När de då inte fick upp den, jag då klättrade de således bara över gunnebostängslet. 
Jag förstår att de kan gå sekunder kanske minuter då man inte ser alla barnen på en förskola, fullt förståeligt. Ett barn går på toaletten, ett annat har hittat en nyckelpiga långt inne i en buske, ett annat barn är ledset och behöver tröstas, två andra barn bråkar om en leksak och medlande behövs. Samtidigt klättrar ett barn över staketet.. Jag har själv tappat bort Milo vid ett tillfälle inne på Ica, det tog 5 sekunder så var han borta. Så jag förstår att olyckor kan hända bara ett par sekunder bort.
Jag tar inget parti, men jag lider med dem som har upplevt en sådan här katastrof, jag lider med dess personal som burit ansvar. Jag bara hoppas att förändring kan ske runt om på förskolor i landet för att minimera skador och olycktillfällen på det vackraste vi har. Våra barn.

3 kommentarer:

Familjen Sundström sa...

på vår förskola har vi problem med att vissa föräldrar inte stänger grinden bakom sig. Hur svårt kan det vara? Självklart erkänner inte de skyldiga då detta togs upp på föräldramötet, eller så var de inte där. Tycker det är så dåligt av dem då det ju är barnens säkerhet det gäller... // sargit

Sara sa...

Bra skrivet. Själv förskollärare (som nyss hittat din blogg av en slump). Vi har ett stort ansvar.. Blev rädd när jag såg dokumentären.. Lämna barn i fem min!! Skulle aldrig aldrig ske hos oss.. Men största problemet nu är stora barngrupper o mindre personal.. O större krav. Det går inte ihop

Evelina sa...

Sara: Tack! Ja det är tragiskt att inte säkerheten ska gå före. Jag tycker ni verkar ha en mängd andra regler och anvisningar som ni ska följa som kanske inte är av samma "tyngd" om man säger så, som ett regelverk över säkerheten för de minsta.
Kram