lördag 25 augusti 2012

Diet där man FÅR fuska..

Japp, så är det. Jag går på "en" diet, jag vill bli av med några kilo efter sommaren. Den där mammamagen som hänger över byxlinningen är ett aber. Dieten består av att skippa ris, potatis och bröd, men jag äter frukter. Alltså ingen renodlad Lchf.
På fredagar och lördagar får jag dessutom äta vad jag vill, såsom chips, pommes och ta ett glas vin eller vad det nu kan vara. För mig fungerar det jättebra, jag har tappat 2 kg nu på 3 veckor. Anledningen att jag inte följer någon diet slaviskt är att jag inte vill ändra mitt leverne totalt och begränsa mig för mycket av livets goda, för jag skulle inte klara av det. Jag vill inte ha ett fortsatt leverne helt utan kolhydrater. Skulle jag bara köra Lchf och om ett par månader när jag tröttnat så lägger jag ju på mig igen. Detta är en mellanväg, som passar mig.
Det är ungefär som att lova sig ett häsosammare leverne genom att man ska ut och springa 3 dagar i veckan, blir det bara 2...och senare 1 gång i veckan, så har man misslyckats. Jag vill känna att det inte är ouppnåeligt, att jag faktiskt får. Jag kommer också förmodligen att misslyckas med att göra stora förändringar som sätter den vardagliga ruljansen på sniskan, inte så stor förändring med andra ord. Bara att jag skippat chips och godis på vardagar har nog gjort massor. När resten av familjen äter spagetti och köttfärssås, byter jag spagettin mot exempelvis blandsallad.
Frukost är smoothie, frysta bär, banan(Ja massor av kolhydrater, men mättande) och yogurt. Även Milo och pappa Peter dricker den.

och 2 stekta ägg.
Jag är jättetacksam om någon av er har tips på goda och nyttiga ersättningar av kolhydrater eller low-carb-recept?
En fin lördag, svampskogen väntar samt storröjning av tomten. Ha en underbar helg!

4 kommentarer:

Maria sa...

Låter som en rimlig diet. Finns den på nätet?

Evelina sa...

Ja Maria, Här finns den ;)Det är ingen allmänt erkänd diet, förutom av mig själv då förstås. För mig fungerar den, så kanske för andra också? Bara dra ner på kolhydrater helt enkelt. Sedan satte jag helgerna som "fuskdagar". Däremot så skippar jag ibland de till middag/lunch endå på helgen, men äter kanske godis/chips på kvällen. Traditionsenligt "Mys"måste man få ha. Inte glömma att leva också ;)

Olle "Nästan komplett" sa...

Att bananer är mättande är inte sant. Kanske mättande på direkten, men eftersom dom är så ruggigt kolhydratrika så sätter dom bara jättefart på insulinet och man är snart hungrig igen! Det enda carbsen gör är ju att göra oss hungriga och sötsugna! Kortvarig energikick helt enkelt...

Så gör smoothien utan banan...men med vispgrädde och/eller Turkisk yoghurt o blåbär o hallon istället, och kanske nån tsk fiberhusk så håller du dig garanterat mätt o mindre sötsugen mycket längre! :)

Min frukost består av äggröra på 2 ägg + en skvätt vispgrädde o några skivor Gouda eller Prästost. Och en balja staaarkt kaffe med vispgrädde. Är mätt mååånga timmar!

Laxbiffar är gott till lunch, ifall du/ni gillar lax? Kör 4 laxfiléer, 1 ägg och en halv-en hel röd (eller gul) lök i matberedaren. Krydda oxå med valfri krydda + salt. Forma till biffar o stek. Gör en sås av turkyoghurt, lite tomatpuré, majonäs, lite cr.fraiche, slängi lite räkor o salt o peppar o chilipulver oxå. Lite sallad eller broccoli eller varför inte blomkålsmos till det. Skitgött!! :)

Kör hårt!

Evelina sa...

Toppen Olle! Tack för veto, och receptet!! Måstye prova laxbiffarna, jag gör typ samma fast ej i biff-form för lax äter vi en del av :) Kram!