måndag 17 februari 2014

Barnaktivitet/Idrott

"Jag ska skjutsa ungarna till dansen"  
"Jo, han går på handboll på lördagar och fotboll på söndagar"..

Behöver man känna stress över barnens icke-aktiviteter?
Jag gör det.
Den första aktiviteten som våra barn provade på var "Dans", 4-år har jag för mig att de var (lite hopp och skutt och spring).. Vi slutade efter en termin, då ingen av killarna ville gå vidare.
Ett år efter började både Bastian och Milo på något som kallas "Knatteskutt", barnen skulle få prova olika idrotter, en vid varje tillfälle. Vi gick 3 gånger men de for mest omkring och var allmänt ointresserade. Det där med olika sporter var som bortblåst. Ledarna kändes lite oerfarna, inget "go" i sig som kan behövas för att skapa ett intresse för vad som komma skall, men vi hade kanske bara otur. Strax efter det här så anmäldes dom till Mulle, mulle var kul, men när höstens inbjudan kom ville ingen av dem gå igen..Va?

Vi vill ju naturligtvis att de ska intressera sig för någon form av aktivitet, men de behöver ju få prova sig fram, så nu kör vi ytterligare en provomgång, denna gången tennis vid 5 tillfällen och förmodligen blir det även fotboll senare i vår.
På måndag börjar tennisen-Hoppas hoppas att någon tycker att det verkar kul!
Om, vad aktiverar sig era barn med för sportsligt? Helst skulle jag vilja att de hittar varsin sportaktivitet som de gillar, men det känns svårt..vill inte den ena så backar den andre.



4 kommentarer:

Familjen Sundström sa...

Ja, svårt det där. De är så unga än att intressen inte håller särskilt länge...
Våra testade dans nästan en termin, sen ledsnade de. Mest för att de inte ville leka utan dansa (mycket rörelselekar som de körde där). Men knytte har de gillat, såklart från och till men vi kör på med att har de valt att börja så får de slutföra terminen. Tyvärr slutade ledaren så nu har vi inte någon knyttegrupp längre...
Nu har de fått gå skridskoskolan och vi hoppas att intresset fortsätter med skridskor sen :-)
Vi får väl se vad de vill hitta på sen, lite svårt att ha regelbundna saker då mina och makens tider är rätt oregelbundna på jobbet...
jag hoppas så klart att de ska få upp intresse för dansen så småningom :-D
// Sargit

Emma sa...

Just nu har vi fullt upp med ekorrhjulet, sjukdomar och vardag. När utomhussäsongen börjar vill de testa friidrott. Bra för barn med spring i benen!

Maria sa...

Våra gick på Sportsacademy för att prova olika sporter. Dottern började på dans när hon var 5 och gick 10 terminer!! Nu kör de fotboll sedan 5 år tillbaka men har provat olika vinter idrotter. Förr eller senare hittar alla nåt!

Anonym sa...

Hej!
Mina pojkar fyller fem i april och de har alltid velat simma - vilket de också gör två gånger i veckan. En gång med simlärare och en gång med mig- När vi sommar blir det mer lek än simning - men de älskar det!
När de fyller sex får man i kommunen där vi bor anmälas till Kulturskolan och då hoppas jag att de ska hitta olika estetiska intressen!
Tack för en fin blogg!
Hälsar Alexandra