tisdag 9 juni 2009

Summa sumarum av dagen..

Lekland med kompisarna!


Resultat av leklandsbesök, en blåtira under uppbyggnad..(Milo)



Jag är nu ganska frustrerad över vår kommuns barnhälsovård. Inte konstigt att de är "underbemannade" när de/vi gör onödiga besök.
För två veckor sedan ringde jag och bokade tid för Milo(allergi?/torr hud)Jag berättade om hans problem, vi fick tid till Tisdagen för en vecka sedan. Peter tog honom dit, då jag inte var hemma.
De rekomenderade hydrokortison för torrheten. Bokade en ny tid för "allergiutredning" till idag. Jag åker dit med Milo. Förklarar allt igen.
"jaaaaahaaa" men sörrö, vi gör inga sådana tester här" "ja men då är det ju naturligtvis hunden" "ja, men en sådant läkarbesök kostar ju" "har brorsan allergi, har han det säkert också""sanera hemmet" pollenallergi är ovanligt, men det förekommer" Nu är du på bvc, inte läkarmottagningen"( bla bla bla, allt detta sa barn-LÄKAREN! Jag menar om ett läkarbesök kostar eller ej, struntar väl jag i, jag vill ju bara ha ett svar, så att han slipper må dåligt! Och vilken avdelning som gör vad, är väl inte mitt jobb att veta. Det var ju därför jag ringde från första början och förklarade allt, så att de kan placera mig hos rätt läkare.

Jag ruttnade rent ut sagt och frågade "Men vad gör vi nu här på detta besöket???!""ska det ta TRE besök innan vi kan börja någon form av utredning?"
Det är tredje gången vi förklarar problemet och hon tar fram stetoskopet!!
Nu har vi fått ytterligare en tid, för pricktest i morgon i Enköping.
Jiihaaa, Ett långt telefonsamtal och tre besök senare..
Tro fan de har mycket att göra!

1 kommentar:

skärvsten sa...

Känner igen!
Min 6-åriga tjej har ofta svårt att hålla tätt, så jag ringde till vårdcentralen. Jag fick svaret att så små barn tar de inte hand om, det gör BVC. "Öh, va?!" Nej det gör de ju inte! Hon har ju börjat skolan och då är inte BVC anvariga för henne längre. Men jag ringde BVC om råd, för de verkar mer vettiga. Egentligen, sa dem, så var det på skolsköterskans ansvar. Men vi har en väldigt frånvarande och ickepålitlig sådan så jag litar inte på någon hjälp därifrån. Hon på BVC rekommenderade då Barnkliniken i Farsta.
Detta var inte enda gången som vc inte vet vad de ska göra och vem som gör vad.
Det ska bli kul vart de ska rekommendera mig till för att få ett nytt recept för p-piller. MVC sa de sist, men det gör de ju bara strax efter förlossning...
*suck*