torsdag 15 oktober 2009

När blir svensken nöjd?

Nu är den stora kulan i rullning, den drar med sig många i sin framfart i median. Det ska analyseras stötas och blötas, vilket på ett sätt är väldigt kul, men också lite skrämmande hur mycket "galenskaper" som kommer upp, från var kan man fråga sig?

Att såga artister(många är inte ens spikade, utan bara spekulationer...och allt man läser i en tidning är ju sant..eller?)och upphovsmän innan låtarna ens fått sin chans kan jag tycka är ganska lågt. Läste kommentarer på aftonbladet och Expressens sida igår och det var mest bara gnäll på allt, för mycket, för lite, för tråkigt..osv. Hur kan "Fru och herr Svensson" veta det nu, är min fråga?
Det är ju ALLTID fel bidrag som vinner, eller hur? Det är ALLTID för många veteraner, eller hur? Det är ALLTID för tråkiga artister, eller hur? Det är ALLTID för få nykomlingar? När blir vi nöjda?
Att schlagerfestivalen ändrats och blivit melodifestival är ju inget nytt, varför förvånas många över att det inte är några schlagers med? Jag tycker att det är bra med nytt blod absolut, men är inte direkt för en slags kvotering, där den som har flest vänner, kan ta den dyraste telefonräkningen eller har den mest säljande historian i media för att nå en vinst. Lyssnar man igenom webbjokrarna, har inte lyssnat på alla, finns säkert riktigt bra låtar också)så kan man nog förstå varför många av de gamla återkommer år till år, de kan ju detta, de är duktiga på vad de gör. Så kan nu inte alla vara glada och nöjda med att det är lite från allt detta år?
Hur Christer Björkman, juryn, internationella juryn, Svt eller svenska folket än går tillväga så bli det ju i allafall fel, konstigt..
Må bäste låt/upphovsman/artist vinna..eller nått..

3 kommentarer:

Music By Bengtsson sa...

Näää, Må din Man vinna tycker jag... :-)
Har ju inte hört låtarna, men litar på ditt omdöme, och efter att ha hört hans produktioner i några år nu, så räknar jag kallt med grymma låtar... *ler*

Sen är det väl det Melodifestivalen handlar om?
Att dizza, tycka, hata? :-)
Men jag håller med dig.. Media är kassa...

Såg att redan i september så kunde man gå in på svenska spel & tippa vilka artister som skulle deltaga..
Innan ens bidragen var ivägskickade.. Och hur SVT än vill så kommer Melodifestivalen aldrig mer bli en låtskrivartävling. Tyvärr vill väl ingen tittare eller läsare höra & se vem som skrivit den?

Exemplet fick jag igår när jag hörde Peters remix på Gloria på P3.
Speakern säger:
"Detta var en remake utav Gloria, gjord av.. hmmm, Bassflow, eller nåt"

*skratt* Lite resarch så hade ju hon kunnat snabbt säga att Mannen bakom mixen även har med bidrag till Mello, osv osv ... För att göra det lite intressant...

Skitsamma! *skratt*
Håller med dig till fullo i inlägget i allafall... Lång kommentar från min sida märkte jag nu! ... *haha*

Ha bästa helgen!

Evelina sa...

Älskar långa kommentarer!!
Jo du har rätt, tycker ju att om "de"/vissa hade lite mer koll och inte bara hastar iväg grundat på ett löst rykte, innan de trycks hade varit på sin plats. Man får bita sig i läppen när man läser vissa saker som man vet är helt fel, också var ryktet kommer ifrån, men inget kan man skriva...
Man kanske ska starta en "upprättelse-blogg" ;-)
I det stora hela så tror jag att det bara är "vi melodifestival-nördar" som bryr oss nu, det lär florera mer i jan/feb tror jag.
Ha bästaste helgen med mycket mys med HON!!

erica sa...

Hej!
Vilken fin blogg du har!

Här har du en till mamma, 24 år med två små pojkar.
Tycker det är så roligt att läsa bloggar av folk som är i samma
situation som man själv=)

Jag bloggar mest om barnkläder, mitt egna favorit mode, god mat, älskar mat och det blir mycket recept och tips från mig! Men mest blir det snygg inredning. Lever med en hantverkare och vi har ständigt nya projekt! Barnens rum är vi extra stolta över, men varför sluta fixa när det finns tusen och åter tusen nya ideer?
En feelgood blogg helt enkelt!

Hit till dig kommer jag helt klart att återvända!
kram Erica

www.metrobloggen.se/richielife