söndag 19 september 2010

Val..

Hoppas ni har använt er av er rättighet att rösta i dag?! Viktigt för det ligger i var mans intresse! Det här med val. Val av strumpor, byxor, tröja, stövlar/skor, jacka, sked, gaffel,tallrik,keps, mössa, utan mössa, åka bil, åka vagn, gröt-varm eller kall, den leksaken, den andra leksaken..I morse var nog den mesta morgonen hittills. Mest tjafs, mest skrik, bråk och diskussion, mest galen. Det brann till slut i våra huvuden. Ibland kommer det så galna ord från deras munnar att jag tappar hakan. Det är inget vi talar om hemma, så var de får dessa meningar från?(de förstår nog inte innebörden av dem, men ändå) Dagis kanske? Även om det visst har flugit ur ett par svärord från mig i stundens hetta. Detta har ingen av dem anammat än, tackar vi för.
Men när det kommer ord som att "döda mamma" då brinner det i mig. Visst har vi sagt "döda getingen/myggan" men aldrig aldrig att vi säger att man ska göra illa någon annan. Det är tabu. Därför blir jag lite rädd åt deras språk. Vad gör man? För mig är det absolut inte okej att säga, under några som helst omständigheter. Jag har svårt att bara negligera en sådan mening, men är det kanske bättre att göra det?, att inte ge dem respons på det? Jag vet inte, villrådig!
Dessa "utfall av ord" kommer när han, för det är oftast en av dem, är riktigt arg. Det kan alltså handla om en lite mer utdragen disskusion om att "Nu tar vi den här tröjan och inte den andre för att den är smutsig, du kan inte ha den"
Det är väldigt mycket "bajs" också. Nu känns det som ett ord som inte har lika mycket känsla i ryggen som det tidigare nämnda, men det är "Bajs-mamma" Bajs-Milo" "Bajs-dinosaurie""Bajs-bla bla bla" Men det blir lite väl mycket. Kan det vara för att vi varje gång påtalar att "Nu räcker det med bajs-snacket, man säger inte så" osv..är detför att de får respons på detta laddade ord? sheisse vad svårt det är att forma det bästa man har!
Som sagt, vad hade ni gjort?

1 kommentar:

MigränMamman sa...

Vår stora hade såna utfall när han börjat på dagis.....döda, slå bla bla bla, man blev mörkrädd ibland över vad som kom ut ur hans mun. Det gav med sig efter ett tag tack o lov men jag tror inte att vi sa så mycket mer än att "så får man inte säga mm" Ibland frågade jag vem som sagt och det fick man oftast svar på. Då brukade jag och även idag fråga om han vet vad tex döda betyder? Vet han inte så förklarar jag och då blir innebörden en helt annan......Man kan nog inte göra så mycket mer än så.......Dom testar ju hela tiden......även när dom är snart 6;)

Kram