söndag 17 oktober 2010

Husmus

Jag har bytt däck på bilen. Peter gled liksom in och ställde sig bredvid och gav sken av att vara en däck-bytar-instruktör lagom vid tid för förbipasserande bilar. Jo, han lossade faktiskt ett par bultar också.

Vi fick ju tyvärr göra oss av med hunden för ett år sedan. Jag tycker det är bra för barn att ha djur kring sig och bevisen talar sitt klarspråk vad gäller barns välbefinnande av att få växa upp med djur. Nu till kärnan. Peter tål inte katt, fjunen påvisar allergi (hur kraftig vet vi ju inte riktigt) på hund&katt. Så vad skulle då passa?
Vi vill alltså ha ett pälsat djur, orm och ödlor går bort. Inte för att jag ogillar dem, men vi vill ha något mer socialt. Kanin-blir "för gammal" och mycket päls som kanske kan vara värre mot deras allergi. Marsvin- Inte superskojiga om ni frågar en gammal zoobutiksarbetare som mig. Fåglar- Nej. Hamster- Inget att hantera för 3-åringar. Mus- mindre hanterbart för 3-åringar. Gerbil-studs studs..borta. Så Råtta får det bli.
Jag har haft en råtta för en massa år sedan, otroligt trevliga djur, sociala och inte lika (ursäkta mig nu alla hamsterägare) "korkade" som hamstrar som helt sonika kan ta klivet rätt ut från en handflata och således faller 1,5 meter ner. Hamstern är svårare att hantera, samt att de är nattdjur, passar mer för äldre barn. Låter kanske grymt att man vill skaffa sig ett djur som inte blir för gammalt, men ack så många föräldrar man stött på som alla säger samma sak "Mitt barn har tröttnat" Så varför skulle mina barn vara annorlunda?
Det låter som jag köper djuren endast för mina barn, men faktum är att jag tycker det är minst lika trevligt. Sedan vill jag inpränta lite mer empati hos mina fjun, något som nog bara kan "visas" och får levas fram. Så Ja, visst skaffar vi dem för barnens skull egentligen.. Det är ju i ärlighetens namn inte Peter som vill ha ett par råttor...Men hey, jag jobbar som säljare! Förslag insålt!

3 kommentarer:

Annaomlivet... sa...

Mysigt! Är råttor allergifria? Eller vet ni att det bara är katt Peter är allergisk mot o hund/katt för killarna?

Kram kram

Evelina sa...

:-) Nej, de är nog inte allergifria, men de är ju ett relativt litet djur. Man kan ju tåla vissa hundraser och vissa inte så vi peovar med detta lilla djur tänkte vi. Om vi nu lyckas få tag på några, verkar svårt.. Kram på dig och hoppas Daniel är bättre nu!

Familjen Sundström sa...

Har flera vänner som haft råttor. De är små trevliga djur, skulle kunna tänka mig ha en eller två själv om man slapp städa buren ;)
Min man sa bara "tummen upp" då ha läste inlägget ert...
Kram
Sargit