tisdag 20 augusti 2013

Hur fungerar era tvillingar i 5-6 års åldern?

Det här maler en del inom mig. Bastian och Milo är väldigt tighta, väldigt! Jaha, tänker ni kanske, men det är väl bra att de värnar om varandra. Absolut, till viss del när det inte begränsar dem i deras utveckling säger jag.

Med det menar jag att personalen på dagis försöker att få dem att leka lite med andra barn och inte endast med varandra. Visst leker de med andra också, men oftast är de då tillsammans med ett tredje barn. De letar efter varandra om den ene är borta för en stund. De ska oftast vara i närheten av varandra.

Att de vid helgens kalas hos en dagiskompis blev en omrotation av sittplatserna för att Bastian absolut skulle sitta bredvid Milo, det räckte inte att Bastian satt på änden av bordet och Milo på sidan, han skulle sitta bredvid. Alla barn på kalaset kände de sedan innan.

Att Bastian blev utom sig när Milo var sur och skulle springa hemifrån tillbaka till dagis, så att han minsann inte skulle låta Milo gå dit alldeles själv, utan slängde på sig skorna och sprang ner efter honom.

"Om jag frågar exempelvis Milo om han vill ha långärmad tröja på sig får jag inte ett alltid ett svar utan "Vad har Bastian valt"

Att båda oftast propsar på att båda ska gå hem till en gemensam dagiskompis, och inte ensamma var för sig, svårt att dela på sig.  Jag kan fortsätta att räkna upp många tillfällen och incidenter.

Nu ska vi med lite gemensamma "insatser" med dagis försöka få dem att dela lite på sig(så gott det går i en mindre verksamhet), för sin självkänslas skull och för att någonstans hitta tryggheten i sig själva. Milo har lättare att dela sig från Bastian än tvärt om.
I morgon ska Milo hem till en kompis några timmar innan dagis-hämtningen- Det känns jättebra! Jag hoppas bara att Bastian genomför detta nästa vecka då det blir hans tur..

Till min fråga, Ni som har tvillingar av samma kön, berätta gärna om de är två-äggs eller en-äggs om ni vet det.  Känner ni igen er eller är de mer "självgående utan sin syster eller bror? "



6 kommentarer:

Emma sa...

JAg har troligen enäggskillar. Vet så väl vad ni går igenom! Eakt så hade vi för ett år sedan (de är födda i mars 08). De gjorde allt som den andre gjorde och hade svårt att släppa in andra.
Fsk rekommenderade att byta fsk för den ene, och vi gjorde det. Jag var grymt negativ, men det blev faktiskt bra. De första månaderna var tuffa. Både att flänga runt och lämna på olika ställen och att ha två barn med inre kaos.
Sen lade sig lugnet. De lekte bättre än någonsin. Bara positiva rapporter från fsk. Helt enkelt rätt beslut att dela dem!

Nu har de börjat i femårsgrupp, tillsammans. Återstår att se hur det kommer bli!

Evelina sa...

Tack för svaret Emma! Kul att det fungerade så ra för er, jag förstår erat flängande, pjuh!!
Nu är det bara 1 år kvar på förskolan innan de börjar "0:an" eller förskoleklass som det kanske heter, så att dela på dem nu känns sent. Men kanske blir det så i förskoleklassen om det finns 2 grupper. Jättekul att läsa hur ni gjorde och att det blev till det bättre!
Tack!

Anonym sa...

Jag har enäggstjejer och har precis samma funderingar. Jag har velat att förskolan ska hjälpa dem att bli mer självständiga och det har gått ganska bra men de delar fortfarande inte frivilligt på sig. de accepterar dock när fröken delar in dem i olika grupper eller föreslår någon aktivitet för den ena. Nu har de börjat nollan och deras nya fröken ska fortsätta på samma väg. de går i olika grupper i skolan men är tillsammans på fritids. Det har gått bra hittills (de har ju bara gått tre dagar;))

Jag är själv enäggstvilling och vi var lika tajta fram till skolan ungefär. Då valde vi själva att dela på oss för att vi tyckte det var jobbigt att ingen visste vem som var vem av oss.

MVH
Cissi
eliseomilla.blogspot.com

Evelina sa...

Tack Cissi! Känns skönt att du skriver att de kanske lugnar sig lite "av sig själv" när skolan kommer in i bilden, som det gjorde för dig. Jag hoppas att det finns val av olika klasser/grupper på den skolan som blir vårat val, för precis som du säger..många ser inte skillnad på dem, så det blir ju enklare!
Tack för ditt inlägg! Mvh Evelina

Linda sa...

Jag har inte erfarenheter av tvillingar, men har jobbat i skolan där det fanns trillingar. Enäggstrillingar. De gick i olika klasser, och hade egna vänner och egna intressen, men så hade det inte varit i förskolan. Som jag förstod så var det precis som med Milo och Bastian, de var som en förlängning av varandra.
När de började i olika förskoleklasser ( vet inte om det var föräldrar eller skolans förslag) så var det jobbigt för dem i början, men utvecklades senare till egna individer.

När de inte lurade oss lärare, och gick in i varandras klasser. Hade de samma kläder på sig gick det inte att se skillnad.

Evelina sa...

Tack Linda för ditt svar! Det låter ju som att det vore ett bra alternativ med olika klasser även på ditt svar :)
Tack!