onsdag 12 januari 2011

Peters svar på era musikfrågor..

Först vill jag, Evelina Tacka er raraste för era frågor! Jag fick ihop ett litet inlägg i alla fall.. Jag sitter med min nya fina dator som levererades här i kväll. Hel, utan grå streck över hela skärmen(Den fick en flygtur av ett glatt barn) Ena fjunet är således en årspeng fattigare, den andre arbetar fortfarande av vår tv.

Nu till era frågor och Peters svar:
Vikkan sa...
Går du alltid omkring med melodislingor i huvudet 24/7 eller är det vissa tider på dygnet som tonerna hittar sin rätt?

Jag har väldigt ofta melodier i huvudet, men det är när jag sitter i studion som jag kan förverkliga dem. Ibland kan det poppa upp en, vad jag tycker då i alla fall, kanonmelodi i huvudet men om jag inte kan få den "på pränt" så glömmer jag den oftast.

Linda V sa...
Hur började det? Hur kom du på att du skulle bli musikproducent? Har du haft musikerdrömmar och så blev detta näst bäst eller var det detta du ville? Vilka artister skulle du helst vilja arbeta med (som du inte jobbat med tidigare?)? Möjliga och omöjliga. Om du inte behövde tänka på det kommersiella, finns det någon musikstil som du hellre skulle vilja jobba med? Vilken är den låt som du tjänat mest pengar på? (Antar att det är Manboy) Vilken låt har du tjänat mest pengar som du producerat (dvs inte varit låtskrivare). 

Jag började spela fiol i tidig ålder, morfar var violinist och dirigent. I tonåren försvann fiolintresset då det inte var direkt ascoolt att släpa på ett fiolfodral. Å andra sidan var det då synthmusiken var som störst och det blev ett riktigt stort intresse. På den tiden var man ju tvungen att välja sida, -synthare eller hårdrockare. :)
Det verkade så enkelt att få det att låta "mycket" med synthesizers. Jag och brorsan sparade alla sommarjobbspengar och köpte en Korg Poly800. Intresset stannade kvar, det gjorde inte sommarjobbspengarna. De gick åt till ny utrustning. När jag hade tagit studenten så jobbade jag ett tag på en ljuduthyrningsfirma i ca ett år och där knöt jag kontakter som jag senare skulle dela studio med. 
Att "vara producent" händer nog bara. Jag tror inte man kan varken plugga eller hoppa in i den rollen. Den måste växa fram.
Vilka artister som vore en dröm att få jobba med? I Sverige: Kent, I världen: Depeche Mode
Jag har nog blivit väldigt kommersiell med åren och börjat gilla det... Så länge som man hela tiden försöker utveckla sig och göra kvalitativ musik så ser jag inget fel med det.
När det gäller pengar så måste jag säga att jag inte har någon direkt koll. Det jag vet med säkerhet är att arvodena för en producent har sjunkit med mer än 50% de senaste 8 åren. Låtskrivare tjänar en bråkdel av vad de gjorde "då". Naturlig utveckling antar jag, man får försöka påverka och anpassa sig så gott man kan.

 Marko sa...
Vilken är din skämslåt bland dina egna alster?

Taskmört, Marko! ;) Nåväl, det var ett beställningsjobb till ett dataspel för sisådär 11-12 år sedan. Karaktären i spelet skulle vara en lesbisk tomte som skulle önska alla god jul, och kraven på igenkänningsfaktor var hårda. Enough said...

(Här har jag, Evelina försökt att lägga in en ljudfil, som peter fixade på ovanstående låt, men det verkar inte fungera i blogger..humpf, men om någon vet hur man går tillväga tar jag tacksamt mot svar.)


Annaomlivet... sa... 
vilken låt är det du räknar som sitt stora genombrott? Vilken är den första största?

Den första största? Hmm... Det kan ha varit Rymdraket med Martin Svensson som jag har för mig gick direkt in som etta på många listor. Annars räknar jag nog Bossons "One in a million" som den första.


Linda V sa...
Och vilken är den bästa låt du gjort, som verkligen är din smak!?

Usch, det där är svårt. Ofta när jag jobbat färdig med en låt så känns det som jag aldrig mer vill höra den. Dock finns det en låt som är värd att nämna och det är "How to tango" med en grupp som hette Popshop. Jag tror inte det hände så mycket när skivan släpptes och bandet splittrades kort därefter har jag för mig.

Temedhonung sa...
Hur kom det sig att du valde detta yrke? Barndröm?

Som jag skrev ovanför så valde jag aldrig :) Det bara blev så. Jag ville leka, skapa, ha kul med musik. Det blev många hundår i början. Hade aldrig några pengar, inte heller några direkta uppdrag, utan jobbade bara för mitt egna nöjes skull. -Till mina föräldrars förtret, måste jag tillägga. Jag har aldrig tvekat och aldrig tittat tillbaka på vad jag kanske kunde gjort istället.

Bloggerducky sa..
Har du några groupies?


Ja, en..


Ja, det var alles på denna lilla frågesession. Tack och kram på er!


5 kommentarer:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack för svaren!

Anonym sa...

kul idé!!!

Vikkan sa...

Säger som Linda V, tack för svaren. Riktigt intressant!

TvillingTur sa...

kul inlägg. jag hann aldrig formulera någon fråga, men det hann ju andra som tur väl var. du är grym peter!

-tobias.

Evelina sa...

Ni är för goa, hela högen!