torsdag 1 augusti 2013

Vi renoverar lite..

Steg 1: Hallen på nedervåningen. Att göra den mer mysig. Vi har köpt 2 rullar tapet, jag vet det är skitlite, men den lilla fondväggen är inte så stor. Tapeten ser ut som en ribbstickad tröja i närbild..
Perswall-tapet
Denna lilla garndekoration kommer att sitta precis när man kommer ned för trappan. Självaste trappan var förut ljusgrå med en mängd fula märken efter diverse spring och tappade saker, mycket sliten helt enkelt. Igår spacklade, slipade och grundmålade vi den. Den ska bli vit, 502-vit.
Spacklad ich slipad, här ska grundas..
I morse målade jag första svängen med själva täckfärgen. Vi tejpade för på övervåningen så att ingen av misstag skulle glömma bort sig och springa ner i den nymålade trappan till undervåningen/källarvåningen(där vi alla har våra sovrum och kläder osv.)
Vi var ute på förmiddagen och Bastian skulle gå in genom källardörren för att hämta ett par badbyxor i klädkammaren.
"Gå inte upp för trappan inomhus nu, utan gå nu ut samma väg som du gick in"(eftersom jag inte brytt mig om att tejpa ett stort"här går man inte kryss framför trappan nedifrån sett)
"Ok"
...8 sekunder går..
"Mamma! Det fastnade ingen färg på mina fötter!!" Han kom på sig själv efter några trappsteg och det blev inga märken som tur var.
Var, exakt var tog mina ord vägen? åker dessa bokstäver karusell i luften och i slutändan hamnar i mitt barns huvud som en enda gröt? Jag vet inte!  Men lika lite som färgen fastnade, fastnar mina vägledningsord just nu.
Första målningen med vitt
 När tapeten väl kommer, ska vi besluta oss för resterande tapetfärg/mönster..för-det-finns-ju-så-lite-att-välja-på! Det blir någon harmonisk och mysig färg i alla fall.
Det stora abret i det hela är att denna något avlånga hall är själva centrumet till 1 tvättstuga, 2 sovrum, 1 arbetsrum, 1 ytterdörr, 1 städskrubb, 1 walk in closset. Med andra ord 7 st fantastiska dörrar att tapetsera sig runt- Jag ska göra det själv. För jag vet att jag kan, men jag vet också att jag kommer att häva ur mig långa haranger av barnförbjudna ord. Kanske bör vi försöka få tag på barnvakt en dag för att kunna färdigställa allt på ett lite mindre smärtsammare sätt för alla parter.

Nu är vi på jakt efter en fin byrå/hurts eller liknande som både ska fylla en viss funktion, men framförallt vara fin och lite romantiskt mysig. Häromdagen köpte vi en gammal begagnad stol med lite krusiduller på, vacker men sliten och två något skadade ben. Denna ska också rustas upp någon dag, något år.
Färgtips mottages tacksamt!
Hej så länge!

Inga kommentarer: