söndag 12 maj 2013

Mulle och helgen i trädgårdens tecken..

Pojkarna gick på Mulle för första gången i lördags. De ska gå vid 5 tillfällen. Redan på fredagen var det lite gnissel om detta "vi vill inte gå på Mulle"..Vi tänkte att iallafall ge detta ett försök! Jag lämnade barnen med 2 Mulleledare och 5 barn till. Killarna vinkade glatt och fredagens negativa om Mulle var som bortblåst.
"Vad har ni lärt er i dag på Mulle?"
Bastian "Jag har lärt mig att man är vän med växter, djur och människor" bra där!
En kul grej till som hänt i helgen är att vi köpt en bil till, en "extra" bil, vi har hittills bara haft en, men inser att vi är i behov av en till. Det blev en Honda Civic. Underbart!
Resterande del av helgen har jag plöjt i trädgården. Vi shoppade loss på ett nytt litet träd (vi tog i höstas bort en stor gran som stod framför huset). Vi saknar granen lite och ville ha något annat, det blev ett Japansk hängkörsbär. Det ser inte ut mycket för världen i dag, men blir väldigt vackert sedan, om det får överleva vill säga.
Peter har donat i sin studio, med ett nytt bord, som är höj och sänkbart. Spara på kroppen lite..
Här lite bilder. Om ni råkar veta vad en eller annan blomma/buske heter får ni gärna kommentera. Jag är ingen trädgårdsentusiast, som kan namnen på allt-Jag köper det som är fint, googlar fram hur dessa förhoppningsvis trivs och hoppas sedan på det bästa, som ni kan se på nedan bilder..




På väg ut med Mulle.
 

Bastian hjälper mig att gräva hål till Hängkörsbäret. Min duktiga lilla kille!
 


I studion, det blir ordning och reda..
 


Här har vi inte gjort någonting än. Pojkarnas lilla land.
 


Lite vildvuxna Gullvivor på tomten.
 


Någonting som växer i vår lilla sluttning på framsidan, söt är den iallafall.
 

Japansk hängkörsbär, den knoppas så det kommer nog blommor vad det lider..



Stenkanten längs uppfarten, ojämn och vildvuxen av Flox? tror jag den heter.
 

Nedklippt Lavendel och en buske i mitten som jag inte har en aning om vad den heter, små rosa blommor iallafall, nu ser det inte så roligt ut.



I krukorna på parkeringen, de gamla tradiga, men söta Penseérna.
 

På parkeringen. Kan inte maskrosor bara dö?


På uppfarten, så söt att jag inte kan ta bort den. En liten vild pensé..typ.



Pimpade till Peters studioentré, med ett par pelargoner.
 

Återigen Penseér, i bakgrunden 3 stubbar vi ska försöka fräsa bort under året.



Hemskt vildvuxen plantering, men det finns ett par godbitar där i..någonstans. Liljekonvaljerna tar över tomten på olika ställen. I dag satte jag lite luktärt längs med armeringsjärnen, det blir nog fint. Vi hade det förra året.



Blandad kompott, ser inte mycket ut för stunden just nu.
 


En liten stenhög med blomster i, samt en kruka pelargoner.
 


Återigen..
 

Japp, igen. Förövrigt står en till doning med samma blomster i bakom.



Hänglobelia är satt i de små krukorna som är uppsatta på insynsskyddet, nedan en kruka med Hummle som jag hoppas ska klä in en del av detta, så att det blir lite lummigt och mysigt. Vi har två plantor som väver i en rabatt bredvid, som klättrar in på detta insynsskydd från andra hållet.
 

Hänglobelia, superanonym utan blommor.



Köpte upp ett litet lager av blandade sorter pelargoner, idag fick dessa flytta ut i lådorna.
 


Någonting som växer..i mestadels sand.
 


Nu börjar till och med jag tröttna på Pensébilderna. På balkongen.
 

Milos äppelträd "Discovery" Minns det endast eftersom jag målat en sten med namnen på. Detta träd planterades då barnen hade namnfest, med andra ord planterades det för 4,5 år sedan. Jag tror att vi gjorde ett väldigt dåligt underarbete, eftersom de inte vuxit nämnvärt. Fast äpplen kommer och de är fantastiskt goda!
  Det var väl allt för den här gången, Hoppas att ni haft en fin helg och får en fin vecka som kommer!

1 kommentar:

Familjen Sundström sa...

så fint du har gjort det med alla planteringar m.m.
Ni har en underbar tomt att tillbringa många härliga dagar i.
Mulle låter så kul, hoppas åra vill fortsätta med det också, ny går de på skogsknytte vilket de gillar :-)
// Sargit