tisdag 29 juli 2008

God konsument?

Handlar gör jag som alla andra konsumerare,
oftast tittar jag inte på prislappen om vi verkligen är i behov av just denna pryl.
Jag menar två nya bilbarnstolar-behov-måste ha.
Då kvittar det om den kostar 4000:- eller 5000:-, behovet kvarstår och märket kanske är bättre än den billigare?
Nu är det så att våra små vackra skapelser tenderar till många behov, därav har vi spenderat
x- antal tusenlappar i en viss butik.
Tvillingvagn och hårdliftar med diverse tbh, 2 barnskydd och basar till bilen, 2 resesängar,
2 sangenichinkar med massor av refiller, babywatch, täcken, kuddar och ett gäng filtar till vagn och sängar, sängkläder, mobiler ja jag kan göra listan ännu längre.
Jag lever väl i tron om att jag för dom är en hyffsat "god kund" då jag aldrig knorrat över priset.
När man är gravid är det något underligt som händer med plånboken,
det liksom bara finns pengar till allt det DÄR som man bara MÅSTE ha!
Nu är det så att vår babywatch av ett bra märke har strulat en hel del,
den larmar för att det är för varmt trots att temperaturen som den indikerar inte alls stämmer med verkligheten.
Jäkligt jobbigt att lyssna på ett larm när man äntligen lagt kidsen och njuter av den stilla ljuva tystnaden!
Vi åkte då de ca 5 milen t/r till butiken och fick lämna in den så att deras "tekniker" skulle slänga ett öga på den, vi var utan i ett par dagar, 5 milen t/r tillbaka för att hämta den.
När vi får tillbaka den är det enligt självaste leverantören ett problem de stött på förr, batterierna som ingår är lite lite för stora!! Va??!
Hur sjutton kan man lansera en produkt som egentligen inte fungerar med hela sin prestanda för att de är för stora batterier???
Ok, vi skulle få nya batterier- de kom med posten-bra....men det var ju likadana som redan satt i apparaten!
"ok" tänkte vi, "vi testar och ser vad som händer" så har vi iallafall försökt, nu några veckor senare efter strul igen, den laddar inte ordentligt och den "snetänder" celcius-larmet.
Jag kontaktade butiken , vi får snällt åka in de 5 milen med den IGEN så att deras "tekniker" får titta på den...sedan måste de prata med leverantören...för att sedan åka tillbaka, eller vaddå??
SUCK!
-har ni någon babywatch till utlåning?
-vet inte, ska ringa och kolla med chefen.
Nu vet jag att jag ställde samma fråga sist, och de hade ingen då, så svaret kommer förmodligen bli detsamma.
Jag har själv arbetat många år i butik, så jag vet hur det kan vara med reklamationer.
Mycket hänger på hur man hanterar reklamationer gentemot kunden, om man vill se deras stålar i butiken igen.
Har en god kund redan lämnat in en vara på "service" en gång och samma problem+ ett till uppstår igen, så fixar man först så att den goda kunden blir nöjd och därmed villig att fortsätta att spendera sina slantar i min butik, sedan ser jag till att leverantören tar tillbaka sitt måndagsexemplar till produkt.
Det är något jag som återförsäljare tar med min leverantör, inget som min kund jag faktiskt lever på, ska känna av.
För butiken är det en liten kostnad att bara ge oss en ny, för leverantören en ännu mindre kostnad.
Om de sköter sina kort fel nu, kommer jag att köpa min två barnstolar till bilen och diverse andra behovsprylar i fortsättningen på annat ställe.

Dagens fråga: vad är en god kunsument för en mindre begåvad butiksinnehavare?
Inte är det en hyffsat god skattebetalare med tvillingar iallafall.
Tjingeling!

2 kommentarer:

Ulrika - foto - Jonasson sa...

Hmm..har inget vettigt svar på din fråga annat än att jag tyckte hela grejen var konstig..att dom till en början säljer felande batterier till "barnvakten" o att dom sedan skickar likadana igen.. :S Trist! Hoppas ni får någon rätsida på det hela!

Vilka sötisbarn du har :D

Ha en trevlig kväll!

Ulrika

Lindas trädgårdsblogg sa...

Skicka ett vykort till dem och räkna upp alla prylar som ni har behov att köpa de närmaste åren, typ barnstolar, sulkys med mera och berätta att du väljer att köpa grejerna på annat ställe för att du nu vet att du inte kan lita på att de kan hantera reklamationer. Så less man blir på kretiner.