måndag 23 mars 2009

Dubbel vår(d) åt tvillingföräldrar..

Om en vecka ställer vi fram klockorna mot sommaren..
Vad var det som gick fel? Exakt VAD förstod inte klimatet med det? Kvällspromenaden med hunden fick honom att kliva in genom dörren i en helt annan kulör än den han var klädd i innan.
Han genomgick värsta Michael Jackson-förvandlingen. Igår var det vår, uppenbarligen en helt förhastad vårkänsla infann sig i kroppen.
Nu är den feelingen totalt översnöad, för i dag är det vinter igen.

Pojkarna vaknar tidigare och tidigare på morgonen, kan det vara ljuset? eller är det bara så att de inte behöver lika mycket sömn som förr?
Nu är det morgon för dem runt 05.30, de sover andra luren runt 08.00, promenad, lek & bus och slå sig lite och sedan en lur till vid ca 12-13(sover då ca 1,5-2,5 timmar).
De läggs för natten vid 18.45.
Vi äter middag och har liten egentid, läs: Dö i soffan över ett par avsnitt "24". Senaste veckorna har vi inte lagt oss senare än 21.30! Igår slummrade jag i soffan kl.20.15, sur och grinig som värsta 5 åringen som inte vill gå till sängs, hasar man sig ner i bingen.
Jag vill inte förlika mig vid tanken att jag är trött så tidigt.
Att vi bara får "egentid" i 1,5 timme innan kroppen vill ha sömn. Jag är så förbannat trött!
Jag tror jag vill börja jobba igen.
Ni vet ett sådant här arbete som man får betalt för att utföra.
Jag har nosat på detta ämne förr.. men borde inte tvillingföräldrar få dubbel ersättning?
Hade de kommit var för sig, hade det varit så, desutom hade den första varit på förskola i alla fall 15 h/veckan. (Rätta mig om jag har fel nu, men jag tror man får 180 dagar extra utöver vanlig ersättning för enling +10 extra till pappan i början) Det är dubbelt så arbetsamt att ta hand om två än en.
Hur många familjer skulle ha råd att båda föräldrarna gick på försäkringskassan samtidigt? Jag blir bara borta hälften så länge som att ha fått dem var för sig. Skatteverket borde jubla åt tvillingföräldrar, vi är ju guldkossor ju!
Fast igentligen har vi ett jättebra system om man jämför med många andra länder.
Där man sparkas ut i yrkeslivet ett par veckor efter nedkomst av parveln/parvlarna. Så jag ska väl inte klaga. Men nu gjorde jag det för jag är så trött.
Jag lägger in en liten söt film på mina guldkalvar som ett avslut på detta lite negativa inlägg, då blir jag varm i kroppen igen vare sig det är vår eller inte.

3 kommentarer:

Sofia sa...

Ingen trial and errorlärdom där inte! Det är klart att det alltid finns en pappa som tar emot när man ramlar.Hihihi!

TvillingTur sa...

...hej där. har tittat in här lite då och då det senaste. fina killar ni har. det är nåt visst med sladdar tror jag. vår 3-åring har alltid älskat vårt musikrum och alla sladdar, knappar och instrument. ibland kan vi hitta honom sittandes där inne och koppla kablar mellan rhodes, mixerbord och dator. kanske inte världens bästa kopplingar, men ändå lite lovande inför framtiden tycker ju en jag som själv älskar mina kablar, mikrofoner och instrument.

-tobias.

Karin sa...

Är det ok om vi börjar joura åt varandra? 4 galningar kan väl inte vara så stor skillnad mot 2? Våra har börjat vakna 05.21 senaste veckan (jo på klockslaget...GALET),somnar igen vid 9.30tiden, sover 1h, kör 1h till vid 14snåret. Somnar 19.00 helt slut. Vad gör vi?? Crazy. Men jag får semester på jobbet i alla fall.