tisdag 22 december 2009

sömn hos tvillingar?

Hmmm.. Vi har verkligen varit begåvade med två små prima sömntutor. Tills nu. De har sedan de började sova en gång per dag sovit ca 2-3 timmar (hemma, ej på dagis) mellan 12-15. De har vaknat allt mellan 06.00-07.00 på morgonen och lagt sig för natten ca 18.45.

Senaste veckan har något hänt i utvecklingen,tror jag. De har helt enkelt lagt det här med sovrutiner på hyllan. De har vaknat mellan 05.30-06.00. På dagis sover de mellan 1-2 timmar. De har "strulat" som blir min benämning då vi varit vana vid superenkla nattningsrutiner a´la "godnatt sov så gott", puss och sedan har vi skjutit till dörren. De har pratat en stund och sedan somnat ca 15 minuter senare. Sällan sällan gråt, skulle nästan kunna säga aldrig. Senaste veckan har de lagts vid samma tid som vanligt, DOCK har de knölats, tjoats och tjimmats i ca 1 timme! Ingen gråt, men lite gnäll, kastat nappar, tömt hela sängen på sängkläderna osv.

Bastian har precis nu, för 10 minuter sedan lärt sig att klättra ur spjälsängen!!
"Pappa" "Pappa" hör man nedanför trappen, gaaah! Har han slagit sig, brutit benen?!Det blir ju en bit ner från gavelkanten.
Nej då, han ville bara upp helt enkelt, och supernöjd över sitt framsteg.
Både Peter och jag har nu gjort tappra försök till tröst av gråtandes barn, jag har sjungit...jo, det är sant. Jag gör det lite tyst så bara pojkarna hör, inte Peter, hihi. Läst böcker.Kramats. Två små fjun som storgråter och bara vill upp ur sängarna. Vad göra?
Samtidigt som vi "givit efter" för deras försök, vill jag vara bestämd att "Nu ska vi sova, inget annat" Hur många gånger ska man plocka upp dem och "ge efter"? Jag vill inte att de vänjer sig vid att de ger utdelning att gnälla lite. Jag menar heller inte att de ska gråta sig till sömns..
Jag/vi är villrådiga. Jag är övertygad om att det finns en hel drös av proffspäron därute som har goda råd och tips på hur man kan gå till väga. Eller?
Som sagt, vi har verkligen varit bortskämda med hur enkla båda två har varit, så bara för att de båda börjat strula lite nu så behöver det ju inte betyda att så kommer att förbli. Men det känns som om våra insomningsrutiner med fjunen är lite under snön nu.

Klicka HÄR så får du provlyssna 30 sekunder på Saades singel som jag skrev om igår, för den intresserade.
God kväll på er!

5 kommentarer:

Annaomlivet... sa...

Får du några dunderråd så vidarebefodra gärna... har precis samma problem som er låter det som... Vi sliter vårt hår här hemma..

Sedan i våras har vi lagt Daniel i sängen, sagt godnatt o stått utanför dörren i kanske 3 minuter o sedan sov han...
Nu - sedan kanske 2-3 veckor tillbaka så är det heeelt omöjligt, han ropar att han vill ha välling, att han bajsat, att han vill sova i vår säng o så gråter han en skvätt... Han vill så klart inte ha välling eller har inte ens kissat i blöjan...

Hoppas innerligt att det snart är över... snart kommer ju en annan som skall vara vaken... haha...

Kram o hoppas ni får in ngt dunderknep!

Linda sa...

kanske sova mindre på dagen och lägga lite senare, runt 19-19.30? mina somnar ju inte förrän vid 20, vaknar vid 07.30-8 och sover 30 min till 1 timme per dag. ester kan sova längre och ändå somna i tid på kvällen...men inte piggelinellen.

kram och GOD JUL!

Anonym sa...

Mm, håller med Linda. Börjar se en trend att det börjar funka bättre när vi inte låter dem sova på dagen alt bara sova 30 minuter. När de är på dagis och sover en timme blir det genast struligare på kvällen (uppe till 21.30!!).
Nu är det jullov och vi kommer köra med att de får sova max 30 minuter på dagen. Får höra av mig när de börjat igen på dagis så får vi se om min teori stämmer. :-)

God jul!

//Anna

Lindas trädgårdsblogg sa...

De kanske inte är trötta, testa skjuta läggningen en halvtimme-timme?

Jag hade haft svårt att begränsa dagssömnen, mina kan bli så gnälliga om de sovit för lite. Jag hade i alla fall börjat med att skjuta på läggningen.

Anonym sa...

Vi har precis haft (har fortfarande ?) samma problem med våra två 2-åringar..

Har haft världens enklaste läggningar, aldrig (nästan) nåt strul, precis samma ritualer som er..

Åsså bara för 1-1,5 vecka sen - världens krångel (i våra mått mätt). Krånglet började redan innan vi bytte ut spjälisarna, men eskalerade efter att vi bytt sängar, i synnerhet för en av twinsen. De första nätterna lade vi oss bredvid honom och låg kvar tills han somnade. Vi insåg dock att detta var omöjligt i längden, det funkar ju fint nu när vi båda är hemma, men inte om en av oss är borta.

De senaste dagarna har vi därför låtit dem sova kortare dagsvila och lagt dem något senare (19.30-20.00). Vi har berättat för dem att nån av oss sitter utanför dörren, låtit den stå öppen och suttit utanför och läst. Om de gått upp har vi bestämt visat dem tillbaka till sängen och satt oss utanför igen trots att de bett oss ligga bredvid.

Kanske är det för tidigt att säga, men ikväll gick det betydligt bättre än igår och ingen av dem grät eller skrek efter oss utan konstaterade att vi satte oss utanför. 10 minuter tog det idag... Hoppas att trenden håller i sig!

Lycka till!
/Camilla