söndag 18 april 2010

Dela twinsen..

Är hälsosamt. För alla. En tidig morgons uppstigande för Peter(04.25)för att snickra lite musik i studion. En session för mig med lövräfsning så delade familjen upp sig i två. Peter skjutsade mig och Milo till vårt lilla centrum. Handling och fika stod på schemat. För resterande hälft stod däckbyte och åka traktor hos min syster med familj.
Det blev till att kasta sig in på centrumets enda fik, då det bara var öppet 15 minuter till. Men hey, det går snabbt att suga i sig en päronfestis och äta en chokladboll. Man hinner berätta om alla blommor, läs fjädrar, som centrumet utsmyckats med inför påsken. Man kan peka på alla barn och kalla dem bebisar och man kan upplysa mamman om att hon också har en chokladboll, helst köra ner fingret i den x-antal gånger. Men jösses sådan skillnad på fjun när man får umgås med dem själv. Lugn kan det sammanfattas. Enkelt, är ett annat ord som lätt kommer över mina läppar.
När jag nästan hade handlat klart, så ringer "däckbytarkonungen"
- vi har inte börjat byta än.
-ok, ähh, jag går hem med Milo och alla matkassar. Nemas problemas. Meningen var att han skulle hämtat upp oss. Därför hade jag inte tagit vikten på varorna i beaktning..
Milo var så duktig och kämpade på hela vägen hem. Milo och mamman var hemma en halvtimma innan mammans armar, så långa kändes de i alla fall.

Näsorna rinner på fjunen. Kanske inte så intressant i sig..men faktum är att vi misstänker pollenallergi. Däckbytarkonungen lider ju av det. I morgon em har vi en läkartid för Milo, som har kli på handleder och ett finger. Kanske kan de ta reda på svaret vad gäller pollenfrågan.

På Tisdag morgon är det tänkt att jag ska flyga ner till Göteborg på konferens..Biljetten är bokad om man säger så. Men askan verkar ju fladdra runt ett tag till. Risken är väl överhängande att det blir bil, känns lite halvjobbigt då vi kommer bli tvungna att åka väldigt tidigt. Men halvjobbigt och halvjobbigt. Jag tror Islänningarna har det skitjobbigt. Men som en vän skrev på facebook "Tänk vad rent det blir över Europa nu när inga flyg spyr ut avgaser"

7 kommentarer:

Vikkan sa...

Dela på frön måste jag också testa för det har jag inte gjort ännu.

Jag kan tänka mig att det är helt annorlunda att bara rikta hela sin uppmärksamhet åt enbart en och slippa oroa sig vart den andra tagit vägen! ;-)

Hoppas du kommer iväg på konferens! Har ni inte väldigt många konferenser i Götet??? ;-)


Ha en trevlig vecka!
Kram

Evelina sa...

Jo, Vikkan, Barnen blir annorlunda också. Inte lika mycket hävdelse, känns det som. Ett lugnare tempo. Alla blir lugnare, föräldrarna också. Prova!
Vi har kontoret i Götet, och konferenser var 7:e vecka, så det blir en del avbrott från det normala ekorrhjulet;-)

Men jag vill verkligen slå ett slag för delning av twinsen, bara ett par timmar gör susen!
Kram

Åsa sa...

Ja, att dela på barnen är alldeles för värdefullt för att avstå. Att gå på Universeum, eller på djurparken, eller på affären, eller för den delen "bara vara hemma" med ett barn är såå lyxigt. Och man "måste" inte göra allt som en hel familj, ofta blir det ju så.

Jag är en gammal läsare av din blogg, skrev till dig på FL en gång för att tillkännage mig, men nu även här. Gillar dina igenkännande blogginlägg.

Evelina sa...

Vad roligt Åsa! Tack för kommentaren, kul att få respons och tips från rara läsare!
Kram

Familjen Sundström sa...

Vi har också delat på våra vid ett par tillfällen.
Fast de är små än så märker man tydlig skillnad på deras sätt då de har mamma eller pappa helt för sig själv.
Så det ska vi fortsätta med helt klart :)
men reaktioner från omgivningen däremot har varit konstiga ibland, nästan anklagande att jag bara haft den ena med och "övergett" den andre i faderns vård.
Men då har det kommit från de som har en annan kultur där männen inte är så självklara att ta hand om barnen. samma reaktion har jag fått då jag jobbar och möter dessa och de undrar vart barnen är, jag svarar "ingen aning ;) någonstans med pappan" då jag tröttnat på frågan, du borde se deras miner då innan jag lugnar dem då jag oftast vet vad de sysslar med på dagarna hihiii...
// sargit

Lindas trädgårdsblogg sa...

Det blir liksom ingenting att kivas om när man bara har en! Den här veckan har vi delat flera gånger. K har tagit den ena på ärenden och jag har haft den andra hemma själv. Lugnt!

Mamma - här och nu sa...

Jag tror att det är viktigt att dela på dem ibland, både för deras skull och för föräldrarnas skull. Det är svårt att få tid att ge varje tvilling den individuella uppmärksamhet som de behöver och förtjänar. Jag tror heller inte att det är så lätt att spendera 24 timmar om dygnet tillsammans med ett jämnårigt syskon.

Vi delar ofta på våra barn genom att lämna ett av dem till mina föräldrar. Då får vi chansen att känna oss som en "vanlig" familj med bara två barn och barnen får en paus från varandra. Den som är hos mormor och morfar brukar dessutom bli ordentligt bortskämd och de som är kvar brukar ha mycket lättare att hålla sams.