onsdag 16 juni 2010

Krockat

En bra förmiddag. Tills jag kom till Hammarbytunneln. Det var lite kö, det går ryckigt, det börjar rulla och jag hakar på, dock inte bakomvarande skåpbil. Jag undrar om han fick fel på bilen..? Luckan som uppstår mellan honom och mig blev större och större, bilar bakom honom börjar köra ut bakom honom. Jag tänker "stackars sate, få stopp här inne i tunneln" Men så efter ca 50-70 meter börjar hans bil att rulla så smått..och snabbare och snabbare, samtidigt som bilen framför mig saktar in för ytterligare köer. Jag stannar och ser då skåpbilen komma i full hastighet(ca 60-70 km/h) jag trycker än hårdare för att han ska SE mina bromsljus, jag står ju för sjutton still! Men han ser det för sent.
Pang!! sa det och min bil flyger 2-3 meter in i framförvarande fordon (som liksom jag också står stilla)som ironiskt nog är en bärgningsbil. Bärgare har en väldigt hård lyft-grej där bak.


Har för första och sista gången hoppas jag, fått en airbag i ansiktet. Det är en slags gas? i den kan jag berätta. Det rök om den i alla fall, man hostar av den. Men det kan det ju vara värt om man slipper nackskador.
Ett inferno av bilar, vägassistanspersonal och ambulanspersonal och mycket trafik. Allt kändes ok då när jag fortfarande inte klivit ur bilen, men inte senare när vi bärgat upp min bil (av samma bärgningsbil som jag studsade in i) ur tunneln vid globen och alla skulle skriva papper med varandra. Då kom det onda i nacke/rygg, så jag beslutar mig för att först åka med bärgaren för att lämna in bilen, hyra ny bil för att kunna få med mig allt vad bilbarnstolar och säljmaterial heter i den nya och sedan åka till S:t Göran. Där tillbringade jag några timmar. Jag hade fortfarande inte hunnit med lunch så klockan 18.00 när jag ligger på britsen med stödkrage(som rutinmässigt ska på), hade jag i mitt tillstånd iallafall kunnat döda för de två pizzor som två sköterskor passerade förbi mig med.
Summan blev "Stukad nacke". Jag kan vrida huvudet som vanligt till vänster, men bara halvvägs mot axeln till höger. Typ som nackspärr. I morrn har jag sjukskrivit mig.
Vilken jäkla tur att jag inte hade barnen med mig!

Så mina vänner: håll avstånd och se framåt när ni kör. Jag gjorde det, men det hjälpte tydligen inte. Kör försiktigt!!

7 kommentarer:

Familjen Sundström sa...

Oj oj oj... vet inte vad jag ska säga mer än att tur att det inte var värre...
Stukad nacke är inte heller så kul men som du sa, tur att du inte hade barnen med dig.
Sköt om dig, hoppas du kan vila imorn och hoppas nacken blir bra snabbt och att det inte blivit några bestående men...
kram
Sargit

Evelina sa...

Tack rara Sargit för omtanken, ja jag är oerhört glad att det var på arbetstid, alltså inga barn i bilen. Man är inte helt sig själv precis efter. De hade ju kunnat skrämt dem väldigt mycket med kaosen runt.
Kram på dig!

Angelica sa...

Usch, sånt som man inte tror skall hända, tur att det inte blev värre. Men jag håller med, tur att du inte hade barnen med dig. Men tänk att vi alltid skall vara så praktiska och inte tänka på oss själva först, utan på allt annat runtomkring. Men det var tur att du åkte in så de fick kolla dig. Det är nog en av mina mardrömmar, en trafikolycka och barnen är med i bilen......ta hand om dig och vila mycket idag. Kram

Olle sa...

Nämen fy! Det där lät inte alls kul ju. :(
Tur iaf att det inte var en långtradare som dundrade in i din bil! Och tur du har en såpass stor och säker bil dessutom,o ingen liten kakburk! För då hade det nog gått värre..
Hoppas det inte blir några framtida men av detta...whiplash är ju ingen höjdare sägs det. :P
Sköt om dig nu, och headbanga inte!!!! ;)
Kram på dig!!

Marko sa...

Men usch vad hemskt. Vilken jädra smäll.
Vila upp nacken för det där kan spöka dagar senare...
Kram

Anonym sa...

Usch otäckt!
Andra olyckan jag läser om idag på mina bloggar jag slaviskt
följer;-).Zara82.blogg.se (sarek sara som också har tvillingar)hennes dotter var med om en cykel krasch...
Hoppas du inte skadat dig allvarligt nu bara,Kram
/Lisa

Evelina sa...

Tack rara Olle för dina ord, och NEJ jag ska inte headbanga..inte min kopp med the ju ;-)
Kram på dig!
Tack ni söta andra som skriver kommentarer! Det värmer!
Kram