lördag 25 september 2010

Intrång..

I dag ryckte fjunens farmor in som barnvakt, då jag stod på en stor barnloppis. Äntligen blev jag av med lite kläder. av tre kartonger dit, fick jag med mig två hem,känns bra och nästan 500:- mer i plånboken. Känns fint med recykling. Själv hittade jag de fodrade stövlarna jag sökt. Märke viking, för 50:-/st. Likadana-perfekt för att undvika diskussioner om vem som ska ha vilken stövel..
Jag vet att det finns fodrade stövlar, men jag vill inte betala 3-500 kr st för dem, de behöver även andra vinterskor och ett par vanliga "gummisar", då jag upptäckte att de vi köpte för några månader sedan redan fått ett hål.grrr! Men hittade ett par vanliga för helaste 10 spänn.
Lite nya böcker som fjunen redan bläddrat i och de älskar dem "Här kommer brandbilen" och dito "polisbilen" och ett par böcker till.

På eftermiddagen åkte vi ut i skogen jag och mina små "svampletare", hittade pinsamt lite, ca 1/2 liter höstkantareller och ett par gula. Men detta är höjden av irritation:
På andra sidan de höga stängslet som tillhörde någon del av vår försvarsmakt bodde ett gäng gula fina stora kantareller(Till vänster om den fallna björken). Jag övervägde skarpt om jag skulle göra intrång. Lämna fjunen,klättra över det höga stägslet på ca 2,5 meter och riskera att bli pinsamt påkommen av antingen herr försvarsmilitär själv alternativt annan svampplockare. Eller gå runt och sonika smyga mig genom deras öppna grindar, men att göra det senare alternativet är ju näst intill omöjligt att göra med två små fjun, smyga alltså. Fan-jag fick lämna dessa. 5 minuter efter mina överväganden möter jag en annan kantarellsökare, som naturligtvis sitter och plockar ett gäng!  Jag berättade om de som dolde sig innanför staketet "Jahaa ja, ja jag brukar krypa under jag, det finns ett ställe längre bort" säger hon. Jag kände att eftersom jag nu förtäljt min "gömma" av skogens gula guld, så överlät jag krypandet åt henne-Hon skulle i vilket fall hinna dit innan jag fått med mig mina små björkpinne-riddare tillbaka för att söka detta hemliga ställe att krypa under. Vi hann också gå vilse.
Väl hemma har vi ätit och borstat tänderna..på ALLA.

I morrn kommer äntligen mannen hem, vi längtar så!

1 kommentar:

Lindas trädgårdsblogg sa...

Söt film! Jag är dålig att kommentera, men jag nickar och ler och fnissar ofta till dina inlägg även om jag inte alltid skriver. Bara så du vet :-)