söndag 31 oktober 2010

Glömska

För sjätte gången påminner vi varandra om att påsarna till blöjhinken nu börjar ta slut. Det regnar och är skitväder ute, vi bestämmer oss för att avhandla just strykning av detta "att göra-projekt" i dag. Eftersom vi och resterande svenska barnfamiljer idag haft nöjet att tillbringa en extra tidig morgontimma med våra fjun beslutar vi oss för att slå ihjäl en timme på Ikea innan blöjhinkspåseaffären öppnar. (till er som undrar, är det speciella påsar i en liten behållare som sluter om varje illaluktande sådan) .Vi åker således till denna storslagna affär, en regning söndag, efter löning..det är sant. "man glömmer så lätt"
Allt började på barnleksaksavdelningen, var annars? Båda fjunen kastar sig handlöst över varsin enorm mjukistiger. "Nej, dessa följer inte med hem!"... Förhandlingen för att avleda andras nyfikna blickar resulterade i varsin tiger fast i stl hanterbar. Resterande fortsatta pilade färd genom varuhuset hade vi en ca en-timmes diskussion med fjunen om vems av de förbannade små mjukistigrarna som var vems, eftersom de bråkade om dessa konstant. Behöver jag säga att de var exakt likadana mjukistigrar.
Vi hafsade i ett gäng nya svarta handukar och badhanddukar, samt exakt samma fast i rött, här skulle pimpas badrum. En ny badrumsmatta i rött fick det bli också. Fint! Ungefär vid stekpanneavdelningen börjar situationen bli ohållbar. Peter tog barnen, vagnen och gick ut, jag fick handla vidare själv. Mycket människor, övertrötta barn som i detta läge var långt över deras naptime gjorde att schemat sprack.
Jag greppade i min framfart 3 st röda fina ljusstakar, räknade kallt med en syrlig kommentar från min bättre hälft som tycker att vi drunknar i dessa ting. Men "hey, de var röda och ska ju naturligtvis pryda badrummets nya matta och handdukar", japp, den förklaringen fick det bli.
Kön var lång och eftersom vi hade köpt ett par totalt ångestframkallande och upprorsmakande tigrar kunde jag inte ställa mig i snabbkön för max 15 varor. Kanske gjorde ljusstakarna sitt i antalet också.
Måste slå ett slag för deras dessertbestick "Dragon" som är exemplariska som barnbestick, ett 6-pack gafflar för 69:- och samma för knivar, toppen! Ofta är barnbestick i metall så trubbiga, dessa är precis likadana som vanliga bestick fast i en stl mindre.
Väl ute, vimsade jag runt bland bilarna, trots att jag ser fjunens stolte fader vinkandes försvinner jag bland bilarna, när jag väl tittar upp är han borta...va f*n. Till slut kommer jag i alla fall fram till målet, och åker hem.
Ja...vi åker hem. Exakt vid avfarten hemma kommer jag på hur fantastiskt galet glömska vi är.
Förmodligen kommer vi att påminna varandra ett tiotal gånger till innan vi lyckas avhandla projekt blöjhinkspåsar.
"Men vad är det här? herregud!!" lät det från min bättre hälft när han packade upp Ikea-påsen. "Några ljusstakar", svarade jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja, hur många gånger slåss det inte om saker som är exakt lika... Har börjat se till att de väljer olika och sen är det sonika så att de har varsin och oftast funkar det. Utom när en ångrar sig och vill byta men inte den andra vill för då är vi igång igen...