torsdag 26 augusti 2010

Resa med barn, hur är det?

Japp, här ska vi bo i en vecka i Januari! ÄNTLIGEN tog vi tag i saken och bokade en resa för hela familjen. Lanzarote fick det bli! Allt från all inclusive till bamseklubb är bokat. Det var x antal år sedan jag åkte på en ren charter. Transfer från flyg till hotell var en separat kostnad, mat på flyget var en separat kostnad, att x-antal olika flygtillägg/reseförsäkring och naturligtvis avbeställningskydd bokas in separat. Lilla bilen måste ju bli inkvarterad någonstans i närheten också. Att om vi alla 4:a vill kunna luta våra stolar på flyget kostar det 1200:- , nu struntade vi att ha denna bekvämlighet och tyckte att vi kunde lägga dessa pengar på exempelvis bamseklubb.
Nu återstår alltså att göra fjunen flygklara i form av passansökan. Att läsa på lite tips om att flyga/resa med barn. De har lite tips på olika resesidor, men jag är väldigt nyfiken på om någon av er har värdefulla tips och erfarenheter? Vore oerhört tacksam om du ville plita ner dina erfarenheter i kommentarsfältet! Nu har vi något mysigt att längta fram till och en garanterad upplevelse att fylla våra minnen med !

8 kommentarer:

MigränMamman sa...

Är dom inte för små för bamseklubben? På ving hade dom iaf åldersgräns på vad minns jag inte. Inför flyresan är mitt tips att ge näsdroppar före start. Har dom napp så in med dom annars är att låta dom dricka i flaska ett tips. Allt för att undvika örontryck och ont. Jag flög med lilla i maj till mallis och gjorde såklart ovanstående plus att jag hade med lite pillgrejer i en väska typ nån bok och kanske nån leksak. Skorpor eller rån el majskrokar är ju bra. Tålamod är bra att ha med oxå:)

Alfons är ju liten och sitter i barnmatstol och det finns ju oftas överallt men på hotellet hade vi ingen så vi tog med världens smartaste "stol", sack n seat. Kolla in den, superbra grej, tar ingen plats alls och verkligen bra.

Ha ha jag kan ju skriva en bok här "att resa med barn" men nu lägger jag ner. Vi får boka in den där fikan snart. Måste bara bli friska först! Avis är jag på resan!

Kramen

Evelina sa...

Tack rara för tips! Barnen ska vara 3 år för bamseklubb och de fyller 3 när vi är där så det blir perfekt! klart vi ska träffas snart!

Anonym sa...

Halloj Lina! "Stora" syrran här. Ge dem nytt Lego PÅ planet, inte innan! Ta med påsar för ev nedkladdade kläder på flyget samt självfallet extra kläder ifall olyckan är framme. Kex/russin/godis (?) är bra att ta fram om det börjar ynkas. Är det till Playa Blanca ni ska till?? Jag var där typ för hundra år sedan (1986). Det ser ut som om att det är på samma hotell oxå, Flamingo någonting... Kramar Lotta. ps. Jag har en massa böcker hemma om att resa med barn som du kan låna annars är det bara att fråga då vi har rest massor med Flisan...

Maria sa...

Har rest med tvillingarna sedan de var 2 år och jag säger bara All inclusive är guld. Man kan få både pasta, ris och pommes till maten och då blir man mätt om man inte gillar något annat :)
Rekommenderar att ni tar med gosedjur, böcker, något nytt och spännande, kritor o papper. Res i mjuka kläder för resan är lång, liten filt och kudde kan också vara bra när man vill sova.
När det gäller mat på planet så har våra barn aldrig ätit den, ta med kex och macka som back-up.
Nej, nu får jag sluta innan jag också skrivit en bok!

Anonym sa...

Hej Evelina,
Jag har rest/flugit mycket med mina twins (födda i maj 08) och med lite organisering har det alltid gått jättebra. I somras blev det sju flygresor (Sverige-Belgien-Italien-USA-Italien-Belgien-Sverige!) och det var faktiskt relativt smärtfritt nu när de är så "stora". Det var värre när de var riktigt små för då hade man ju så mycket prylar att hålla reda på... En tvillingsulky är nog det enda riktigt nödvändiga som ni behöver ta med er till Lanzarote.
På planet brukar det inte vara så stora sysselsättningsproblem - det finns ju rullgardiner, armstöd och bord att fälla upp o ner tex... Sedan kan man ta en promenad till toaletterna, spola ca 20 ggr och riva ut toapappret, hälsa på personalen och de andra passagerarna. Och så brukar vi hitta på en saga till bladet med säkerhetsföreskrifter - det är populärt. Största utmaningen brukar vara att få dem att sitta still under start o landning - men mutning med en liten chipspåse brukar funka på mina grabbar. Jag har alltid med en påse med leksaksbilar/tåg/flygplan också.
När de var riktigt små gav jag dem nappflaska under start o landning men nu när de har sina egna viljor så har inte det funkat och de har faktiskt inte haft några problem med öronen.
Men visst händer det att de skriker, bråkar och sparkar på ryggstöd så att man har lust att sjunka genom jorden... mitt främsta tips är därför att inta ett Dalai Lama lugn och ignorera ev blickar eller dina egna skuldkänslor inför de andra passagerarna :)
Ja och sen är det bra att vara lite extra vaksam vid incheckning och vid bagagebandet - de vill så gärna se vart väskorna tar vägen/kommer ifrån - jag har fått krypa upp på band ett antal ggr...
Att bo på hotell brukar också gå bra även om de brukar vara lite stirrigare än vanligt de första dagarna innan de vant sig vid den nya miljön.
Vi var också på Lanzarote förra nyåret och hade det jättemysigt!
Kram, Lotta med Sam o Alex

Marko sa...

Kanarieöarna. Najs. Vi har också bokat en vinterresa i januari. Men vi flyger över er och fortsätter två timmar till till Kap Verde. Med Bamseklubb och allt för Elsa.
Trevlig semester. Va skönt det ska bli med solsemester mitt i vinter.

Evelina sa...

Vad härligt med så många kommentarer och tips, gillas skarpt, därför låter jag detta inlägg ligga en stund till. Stort Tack till er som lagt ner tid och svarat, mycket värt!
Hade ju glömt att jag också har en globetrotter i syster yster,som rest galet mycket med dottern, lånar gärna böckerna av dig sys!
Och ja Lotta, det är dit vi ska, rätt hotell med!

Karin sa...

Härligt med resa, lovely! vi är snart redo för en resa för oss själva med våra 3 kids också. Det enda jag missade förra ggn vi åkte var att ta med hela ransonen av välling för det gick ej att köpa ngn i närheten så lik som Semper. Men killarna kanske har slutat med det? Våra la av i somras, skönt att kasta flaskorna utan drama.