fredag 22 juli 2011

15 kg Lego, hur håller man reda på allt?

 Vi har fått ärva en Ikeakasse full av lego av mina morbröder (tills de själva får barn) samt en intakt låda iform av en borgliknande sats med faraoner, plattor och 2 fulla pärmar av instruktioner. Där finns det bilar, båtar, sjörövarskepp, borgar, små små minipistoler, armborst, svärd och andra microdelar och en hel del andra farkoster av olika slag. Detta har stått på min pappas vind i 10 år-vet ni hur lång tid det tar att tvätta 15 kg lego?
Jag ser scenariot framför mig, ALLT kommer att ligga i drivor över vårt hus. Jag har sökt på nätet efter en smart lösning. Det enda jag hittills funnit är att man kan sy en legopåse, som man bara vecklar ut och barnen sitter då på den och bygger, när de lekt färdigt tar man och drar ihop säcken igen. Smart.
Men jag skulle egentligen vilja ha en form av "hage", tänk er en 1 dm högt staket i nät som man fäster i golvet med tex sugkoppar..Då kan (det mesta) legot ligga där innanför och drälla.
Vi kommer nog att dela upp så att de inte har allt på en gång, det blir för mycket, men jag vet ju att bara de 4 liter de hade innan ligger överallt.
Barnens egna rum ligger på nedervåningen, vi vistas på övervåningen och där finns inget lekrum. Därav har de en "lekhörna" i vardagsrummet. Iallafall ett hörn där leksakerna utgår ifrån..
Ofrånkomligt att inte trampa-lego varje dag med andra ord. Sopborste att sopa upp legot är en variant, men  
finns det annan lösning? Hur gör ni?
Tips på smarta lösningar mottages tacksamt!!
Hur man på egen hand kan sy en legopåse:
Ta en stor rund tygbit, 1.20 x 1.20. (Beror på hur mycket lego barnen har). Sätt i öljetter i kanterna när du fållat. Trä i ett långt snöre och knyt.

När tyget ligger på golvet ska snöret lagom räcka runt.
Så häller man ut allt lego på lekmattan och när de lekt färdigt samlar man bara ihop det på mitten och drar i snöret, mattan förvandlas till en säck färdig att hänga upp till nästa lektillfälle!

1 kommentar:

Emma sa...

Jag byggde ett legobord till mina barn. Funkar sådär, men tanken var ju bra iaf :-D
Köpte ett gammalt soffbord på loppis, sågade ur två hål i mitten där jag sänkte ner lådor att förvara legot i. Fäste plattor på bordet, och satte på lite korgar att förvara mer lego i. Perfekt att sitta på varsin stol och bygga :-)