tisdag 5 juli 2011

Det här med faser..bit i hop..

För det måste man ganska många gånger på en och samma dag. De bästa stunderna med barnen är just nu när de är separerade från varandra. När vi umgås med dem på tu man hand. Barnen är mer harmoniska, vi likaså. Det låter ju galet tragiskt. Det är tragiskt.
Det fnns jättefina stunder när vi alla är samlade men dessa stunder får vi gräva lite djupare för att finna. Jag är medveten om att detta är en fas man måste rida genom, men f-n vad jag rider dåligt.
Både Bastian och Milo är inne i en Ego-fas. Bastian har kommit längre in i fasen bara. Alltså uppstår svartsjuka, när man fokuserar mer på en av dem. Elakheter dem imellan.
Båda vill ha mest, Ha allt, Ta det sista, göra sönder saker den andre har konstruerat. Ha allt den andre har.
Bitandet har börjat om!
Barnen till och med kommenterar hur mysigt det är när vi är ensamma med en av dem. "Bara du och jag nu"
Det värker i hjärtat. Mina småfjun!
Men jag vet också att det bara är en fas som vi kommer att rida ut, för min del gärna i galopp.
Vissa kan ställa frågan: "Är det inte dax för ett tredje?...en liten tjej?"
Jag svarar "Varför?"
Kanske menar dom kommentarerna man inte får nog av..
Som ikväll när vi skulle lägga dem, sa jag:
"God natt mitt lilla knyte"
"Jag är inget knyte!"
"Jo, du är mitt lilla älslingsknyte"
"men jag är inget snöre!!" Bastian 3,5 år.
I love you mitt 3 1/2-åriga lilla snöre.

7 kommentarer:

Linda sa...

Jag tänker på om ni har föräldradagar kvar. I så fall skulle ni ju kunna ta ut några dagar för ett barn och ge egentid, och låta andra vara på dagis, och sedan göra tvärtom. Jag tror det är jätteviktigt att man får egentid med barnen.

Ha en bra sommar!

Maria sa...

Oh vad jag känner igen det och lider med dig. Det var vid den här tiden vi bestämde oss för att dela på barnen under de sista 2 åren på dagis. Med facit i hand så var det bland det bästa vi gjort. De fick ledigt från varandra på dagarna och kunde ha kul hemma på kvällar o helger. Vet att ni har ett litet dagis, men ni kanske ändå behöver fundera ut ngt.
Nu är mina "stora" (8 år) och oftast kompisar, men visst kommer det stunder när man funderar på om de verkligen skulle gå i samma klass.

Evelina sa...

@Linda: Ja det var ett bra förslag! Ska fundera på om man kunde plocka ut lite dagar här och var, ack för tipset, hade inte tänkt på detta!

@Maria: TACK för att du delar med dig. Känns toppen att höra från dig med erfarenhet av äldre tvillingar och hur du tycker att ddet fungerade. Faktum är att frågan ställts till oss nyligen då de ska omgrupera på dagis, jag svarade ja på den frågan om att separera dem. Inget är klart men jag håller tummar för att så blir fallet. Det är som sagt ett mindre dagis så det kommer att bli tillsammans en del ändå. Men jag ser mer än gärna att de få egna upplevelser och erfarenheter utan att förlita sig på sin bror. vi försöker att deela på oss en del hemma också, men det är ju inte alltid vi vill det heller, eller fungerar för den delen. Men stort Tack för att du kommenterade!

Maria sa...

Håller tummarna för att det kommer att fungera för er! De kommer alltid att ha varandra och blir så småningom ett litet team mot resten av världen, men de behöver också vara 2 barn med en egen identitet och egna kompisar.

Evelina sa...

Du har helt rätt Maria! Tack!

Anna sa...

Du skriver så bra!!

Linda sa...

Vi hälsade på mina svärföräldrar förra veckan.Svärmor berättade att deras son, tillika min 48-åriga sambo, ständigt slogs med sin brosa. Och nu är äldsta barnbarnet 13 år. Hon undrade var tiden var vägen.
"Alldeles nyss bytte jag blöjor, och nu dejtar barnbarnen killar".


Så vare sig det är ett helvete eller inte, ta vara på det. Rätt som det är så är du 50 år gammal och tvillingarna bråkar om vem som har snyggast tjej. Eller ännu värre, de dubbeldejtar samma tjej som tror de är en och samma;)

Ni kan hamna i många roliga situationer;-)