onsdag 7 september 2011

Effektivitet kostar..

Blått i den korgen, vitt i den andra, svart och grått där och rött där..jaha, den där jäkla randiga tröjan..blå ränder med vita.. får liksom bli en  liten outsider i vita högen.
Exakt så här funkar min tvättsortering från större tvättkorg ner i mindre som finns i tvättstugan.
Peters sortering ser ungefär, i runda slängor, cirka ut så här i det stora hela. Det är dock en viktig punkt, en mer kostsam punkt där vi inte tänker likadant, nämligen att placera en lammullströja i den blå korgen bara för att tröjtrasan är just blå.
Jag sorterar färger. Det som inte går att tvättas av en maskin har inte i korgarna att göra. Bästa placering av smutsig sådan bör vara i en balja med kallt vatten. Det stod så iallafall på den lilla söta tröjans tvättlapp..Eftersom det tydligen inte räckte med tröjans minimala storlek för att övertyga mig om att jag tvättat tingesten helt galet fel, så vet jag det nu.
Så förlåt Peter för att jag tråksorterade vår tvätt på under 40 sek.., du sitter just nu nere i studion och jobbar så du får väl se barnens nya tillskott i tröjlådan när du kommer in igen.
Till vänster den för 2 h sedan vuxentröjan, till höger Barnens pyjamaströja i stl  ca 98.

Inga kommentarer: