måndag 16 april 2012

Att göra om ett par slitna jeans till jeansshorts

För ett par veckor sedan rensade vi ur garderoben. Många jeans fick åka i soppåsar, slitna och framförallt hål på knäna, inte designerhål. Vilket ord! Det var helt enkelt jeans som ingen av oss använt på väldigt länge. Vi lade iallafall allt i påsar, tills jag satt och skulle klicka hem lite HM-kläder och inser att jeansshorts är ju ganska snyggt..
Två av mina och ett par av Peters jeans åkte upp ur klädpåsen.
Räddade..

Applikationer..Barnjeans och söta virkade dukar som vi aldrig använder.

Sprättade bort en bakficka från ett par av barnens trasiga jeans. Ett gammalt halsband. 

Hej då jeans, hej jeansshorts..

Klart!

En bit av halsbandet sydde jag dit för hand runt fickkanten, Barnens bakficka fick bli en extra framficka.

Jag ville helst inte klipa i duken, med risk för att allt skulle repas upp, så jag lade halva duken på innsidan, som syddes fast med maskinen. Vid fickan, klippte jag och fäste så gott det gick. Väldigt mycket pill att sy dit applikationen vid fickan med maskinen, trångt att komma åt, men det gick, efter första tvätten får jag svar..
Peter var inte så sugen på varken pärlor eller virkade gamla dukar på sina, det fick helt ekelt bli ett par vanliga knälånga sorts till honom. 
Jag är ingen syexpert, inte heller någon hobbysömmerska. Jag har hittills i mitt liv sytt fast knappar, sytt ett par barnmössor och gardiner, men kan hantera en maskin hjälpligt, ideér finns internet till. 

Inga kommentarer: